Alapvetően a vákuumszivattyút egy fékrásegítőnek is lehet tekinteni, hiszen ez az alkatrész gondoskodik arról, hogy a fékpedállal kifejtett erő megsokszorozódása létrejöjjön, tehát megvalósul a fékek könnyebb működtetéséhez szükséges rásegítés.
Vákuumszivattyú tehát egy fékrásegítő alkatrész, melynek lényege, hogy a főfékhenger-dugattyúra ható erőt fokozza. Az Otto-motorok esetében a vákuumos fékrásegítéshez a gyártók a szívócsőben lévő dátumot használják, míg a dízeles autók esetében a vákuumszivattyú végzi ezt el. Az elektromos, illetve hibrid gépjárművek esetében erre a célra egy teljesen különálló elektromotort alkalmaznak. Nemrégiben a gyártók úgy döntöttek, hogy a súlycsökkentés érdekében a vákuumszivattyút nem sajtoltlemezből, hanem alumíniumból készítik. A vákuumszivattyú tönkremenetelének oka jellemzően a kenőanyaghiány. Az alacsony olajszint miatt az alkatrész idő előtt elkophat, aminek végén a vákuumszint teljesen visszaesik. A vákuumszivattyúhoz tömítések is tartoznak, melyek, ha elhasználódnak, az nyomásveszteséggel jár. Fontos, hogy a rossz minőségű motorolajokat kerülje, mivel ezek a kenőanyag bemeneti nyílását teljesen eltömíthetik.
Abban az esetben, ha azt tapasztalja, hogy alapjáraton csökkenni kezd a fordulatszám vagy a motorteljesítmény gyengébb a megszokottnál, akkor a biztonság kedvéért mindenképp érdemes ellenőriztetni a vákuumszivattyú állapotát. Az is figyelmeztető jel, ha a kipufogógázból távozó gáz színe a megszokottnál jóval feketébb, esetleg a fékpedál benyomása nehézséget jelent üzemmeleg motornál. Ha szeretne többet megtudni a vákuumszivattyúról, esetleg alkatrészre van szüksége, akkor azt javasoljuk, hogy látogasson el az alkatreszek.hu webáruházba és tájékozódjon!